آموزش سخنرانی،فن بیان و سخنوری

0
228

آموزش سخنرانی،فن بیان و سخنوری

چرا بسیاری از سخنرانی هایی که می شنویم برای ما قابل فهم نیستند؟

چرا بسیاری از این سخنرانی ها پیچیده و نامفهوم به نظر می رسند؟

آیا فهم مخاطب پایین است یا شیوه سخنرانی ، سخنران ضعیف است؟

قطعا شما هم مثل من در سمینار هایی شرکت کرده اید یا پای صحبت های سخنرانان مختلفی نشسته اید و بعد از چند لحظه

آن محل را ترک کرده اید تنها به این خاطر که چیزی از حرف های سخنران متوجه نشده اید

حتی گاهی پیش می آید که ما حرف ها و نکات را متوجه می شویم اما آنقدر بد ارائه می شوند که دوست نداریم به ادامه صحبت ها حتی گوش کنیم.

در چنین مواقعی مشکل از کجاست؟ چه کار کنیم که ما هم به هنگام سخنرانی دچار چنین مشکلاتی نشویم؟

برایان تریسی می گوید از هر ۱۰۰۰ نفر تنها ۱۰ نفر به دنبال موفقیت و آموزش می روند

همین گفته در رابطه با سخنرانان نیز صدق می کند اکثر افرادی که سخنرانی می کنند از ساختار سخنرانی منسجم و حرفه ای استفاده نمی کنند و بسیاری از آن ها تنها به صورت تجربی برای به رخ کشیدن دانش خود سخنرانی می کنند کما اینکه بسیار از آن ها حتی دانش چندان زیادی هم ندارند.

روزی در یکی از کلاس های درس فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات بودم و همه ی بچه ها به جان استاد غر می زدند که استاد شما دکتری دارید و ما دانشجوی کارشناسی هستیم و یک کلمه از حرف های شما را متوجه نمی شویم

استاد لبخند تلخی زد و گفت این از بی سوادی شماست وگرنه من دارم درست توضیح می دم و چند کتاب به دانشجوها معرفی کرد و جالب اینجا بود که وقتی یکی از آن کتاب ها را همگی تهیه کردیم بازهم حرف های آن کتاب برای ما قابل فهم نبود.

و حتی این گنگ بودن و پیچیدگی در آن کتاب از حرف های استاد نیز فراتر رفته بود.

مشکل این نبود که بچه ها سواد پایینی داشتند یا به پیشنیازهای زیادی نیاز داشتند بلکه مشکل این بود که مطالب به درستی و کامل

تشریح نمی شد و برای دانشجویان جا نمی افتاد و ذهن آن ها را درگیر نمی کرد.

صحبت های استاد و مباحث کتاب تنها اشاراتی کوچک به دریایی از اطلاعات بود که بسیار بد هم چه در کتاب و چه از طریق استاد ارائه می شد.

و من در عجبم که این استاد عزیز ما حتی ادعا می کرد که کسی در سخنوری روی دست من نیست.

به هر ترتیب ما نمی خواهیم مثل این افراد باشیم ، ما می خواهیم برای دیگران قابل درک و فهم باشیم.

در سخنرانی خود را به شیوه ای جذاب معرفی کنید

دو نوع سخنرانی داریم:

۱- آگاهی دهنده (اطلاع رسانی) ۲- ترغیب کننده.

باید حواسمان باشد که سخنرانی ما جزء کدام یک از دسته های سخنرانی است و طبق آن شروع به برنامه ریزی کنیم

آیا میخواهیم به دیگران چیزی بیاموزیم یا قصد داریم دیگران را برای انجام کاری ترغیب کنیم.

مثلا من میخواهم راجع به آموزش سخنرانی صحبت کنم این یک سخنرانی آگاهی دهنده است.

اما زمانی که من تلاش می کنم تا کتاب خودم را در یک سمینار پرزنت کنم این یک سخنرانی ترغیب کننده است

چون دارم شما را متقاعد می کنم که کاری انجام دهید و هزینه ای بپردازید.

بسته به هدفی که دارید و انگیزه  حاضران برای گوش کردن به صحبت های شما سخنرانی شما جزء یکی از این دو دسته قرار می گیرد.

هدف سخنرانی خودتان را مشخص کنید:

میخواهید به چه نتیجه ای برسید؟

پاسخ به این پرسش بر تمام تصمیم های شما در باره سخنرانی تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر مردم مهم ترین پاسخ ممکن را می دهند . برای مثال می خواهم موفق باشم ، میخواهم دیگران را تحت تاثیر قرار دهم.

اهادف خودتان را یاد داشت کنید و موقع سخنرانی آن ها رجوع کنید

آیا میخواهید اعتبار خود را افزایش دهید؟ آیا میخواهید موافقت حاضران را با موضوع و موضع خود جلب کنید؟

آیا میخواهید به آنان نکته ای بیاموزید؟ و …..

تصمیم های شما بر اساس این اهداف خواهد بود هر موردی که به پیشبرد اهداف کمک نمی کند باید حذف شود.

در مورد سخنرانی خود هر چقدر میتوانید تحقیق کنید:

فرقی نمی کند به چه نوع سخنرانی دعوت شده اید کسب اطلاعات برای شما ضروری است.

پرسش هایی که می توانید راجع به اجرا بپرسید:

هدف جلسه چیست؟

جلسه رسمی یا غیر رسمی است؟

آیا اجرای من تعیین کننده است؟

مکان سخنرانی کجاست؟

زمان شروع سخنرانی من؟

مدت زمان سخنرانی من؟

و …….

هر کدام از پرسش هایی که مطرح می کنید در ساختار و نوع سخنرانی شما اثر می گذارد.

تجزیه و تحلیل شنوندگان:

به منظور برقراری ارتباط و تحلیل شنوندگان یا بینندگان خود باید درباره ی آنان بیشترین اطلاعات را کسب کنید.

بدانید آن ها که هستند و چه اعتقاداتی دارند و چرا به مطالب شما گوش می دهند این فرایند تحلیل شنوندگان نام دارد.

اگر اطلاعات بیشتری داشته باشید می توانید گفته های خود را طوری تنظیم کنید که بازتابی از علایق شنوندگان باشد.

با هدف قرار دادن علایق آن ها می توانید میزان توجهشان به صحبت خود را نیز افزایش دهید.

علاوه بر این تحلیل به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه نوع بحثی باید صورت بگیرد.، چه مثال هایی موثر خواهد بود

پیچیدگی توضیحات شما تا چه حد باید باشد و از چه منابعی می بایست نقل و قول کنید.

انتظارات شنوندگان: 

از خودتان بپرسید و ببینید که:

آیا آن ها به مطالب من علاقه مندند؟

آیا آن ها ملزم به حضور هستند؟

آن ها انتظار فراگیری، دیدن و یا شنیدن چه مطالبی را دارند؟

آن ها انتظار دارند من چه بگویم یا انجام دهم؟

و ……

این ها نکاتی هستند که میتوانید رعایت کنید تا دچار پیچیدگی در صحبت های خود نشوید البته روش های فوق العاده بیشتر و جالب تری نیز هست که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

امیر میرزاتقی

آموزش سخنرانی،فن بیان و سخنوری

ترس از سخنرانی

تجزیه و تحلیل مخاطبین در سخنرانی

ارائه کنفرانس

آموزش فن بیان ،سخنرانی و سخنوری

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here

یک × دو =