ترس و استرس از سخنرانی و صحبت در جمع

1
689

ترس و استرس از سخنرانی و صحبت در جمع

ترس از سخنرانی در جمع ، کنترل ترس از سخنرانی

دلایل ترس از سخنرانی

چرا به هنگام سخنرانی و صحبت در جمع دچار اضطراب، ترس و استرس شدید می شویم؟

چرا هر بار که میخواهیم در مقابل یک جمعی از افراد به صورت حرفه ای سخنرانی کنیم دچار ترس می شویم؟

منبع و منشا این ترس از کجاست؟ چگونه می توانیم ترس و استرس از سخنرانی و صحبت در جمع را کنترل کنیم؟

در یک نظرسنجی که به تازگی در آمریکا انجام شد معلوم شد که عامل شماره یک ترس بین آن ها ، صحبت در جع بوده و عامل ترس شماره ی شش، مرگ است.

باید بگویم برای بسیاری از افراد این ترس از زمانی شروع می شود که متوجه می شوند قرار است در چند روز آینده در یک جمعی سخنرانی کنند.

 

کاملا به خاطر دارم روزهای اولی که روی صحنه برای اجرا ظاهر می شدم تمام دست و پاهای من شروع به لرزیدن می کرد و دهانم خشک می شد، یک حالت بیهوشی بر من قالب می شد و احساس می کردم هر لحظه ممکن است از حال بروم.

این ترس بعد ها کمتر نشد هر بار این وضعیت وجود داشت تا زمانی که آموختم چگونه نشانه های ترس را کنترل کنم و پس از آن دیگر خبری از لرزیدن نبود و خبری از آن ترس وحشتناک به آن صورت نبود.

اما چیزی که هیچوقت کاهش نمی یابد میزان ترس و اضطراب شماست این ترس همیشه وجود خواهد داشت مگر اینکه آنقدر به آن کار مداومت کنید تا ترس و هیجان آن کار یعنی سخنرانی در جمع برایتان عادی و روزمره شود.

اولین ترسی که همیشه با آن مواجه خواهید شد ترس از خودتان است:

استلا آدلر بازیگر و مربی بزرگ بازیگری می گوید هر کدام از ما انسان ها تصوری ذهنی از خود داریم که با واقعیت ما کاملا متفاوت است

و زمانی که روی صحنه ظاهر می شویم دچار خودآگاهی می شویم و با خود واقعیمان مواجه می شویم

 

 

 

به عنوان مثال قطعا شما هم برایتان پیش آمده که وقتی برای بار اول از خودتان فیلم گرفتید و آن را تماشا کردید اصلا از چهره خود راضی نبودید و یا زمانی که برای بار اول صدای خود را ضبط کرده اید و به آن گوش کرده اید اصلا از صدای خودتان خوشتان نیامده است. این تجربه ای است که حتی حرفه ای ترین ها هم گاهی درگیرش می شوند.

بدین ترتیب اولین عامل ترس از شخنرانی ،ترس از مواجهه با خود است.

برای اینکه این ترس کمتر شود نیاز داریم تا با خود واقعیمان مواجه شویم ، باید صدای واقعی و چهره واقعی خودمان را بارها و بارها بشنویم و ببینیم تا اینکه چهره و صدای واقعیمان برایمان عادی شود.

پس زمانی که روی صحنه حضور پیدا می کنیم میدانیم که از قبل با خود مواجه شده ایم ، با یک خودشناسی نسبت به خود روی صحنه حاضر می شویم . و این کار با عث می شود اعتماد به نفس ما در انجام سخنرانی فوق العاده افزایش پیدا کند.

تمرینات مواجهه با خود در عین سادگی آن قدر قدرتمند است که حتی ممکن است ترس شما را برای همیشه کاملا از بین ببرد.

این مقاله را نیز بخوانید: صدا سازی حرفه ای در فن بیان و سخنرانی

برای اینکه با خودمان مواجه شویم چه تمریناتی می توانیم انجام دهیم؟

۱- ضبط صدا:

اولین کاری که باید بکنید این است که مدام صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش کنید حواستان باشد در حین تمرین هر روز با انجام تمرینات فن بیان سعی کنید صدا و بیان خود را بهبود ببخشید.

زمانی که به صدای ضبط شده خودتان گوش می کنید می بینید صدای شما خیلی از آن حد ایده آلی که فکر می کردید بی کیفیت تر است و اصلا آن صدایی که میخواهید نیست

در مرحله دوم وقتی مدام به صدای ضبط شده خود گوش می کنید متوجه می شوید کم کم این صدا برایتان عادی می شود و صدای خودتان را می پذیرید.

در مرحله سوم کم کم شروع می کنید به دوست داشتن صدای خودتان و کم کم سعی می کنید حتی به آن ریتم و لطافت و … ببخشید

در مرحله چهارم کاملا به صدای خود باور پیدا می کنید و متوجه می شوید با صدا و بیان خودتان چقدر راحت تر می توانید با دیگران ارتباط بگیرید و روی آن ها تاثیر بگذارید.

دیدن این فیلم به شما کمک میکند:

 

۲- فیلم گرفتن از خود

از یک گوشی موبایل یا هر دوربینی که می توانید استفاده کنید، مدام از خودتان فیلم بگیرید و سعی کنید در مقابل دوربین صحبت کنید تا هم صدای واقعی و هم چهره واقعی شما ضبط شود.

بار ها این کار را انجام دهید و آن را ضبط کنید تا زمانی که کاملا برای شما عادی شود و به چهره و صدا و بیان خود ایمان پیدا کنید

اگر این تمرینات را به خوبی انجام دهید به شما قول خواهم داد اعتماد به نفس شما طی دو هفته حداقل سه برابر افزایش خواهد یافت و مهارت های بیانی شما نیز بسیار پیشرفت خواهد کرد.

خیلی بهتر و با اعتما بنفس بسیار بیشتر در جمع ها صحبت خواهید کرد.

۳- تمرین آینه

از هر بازیگر بزرگی ، مجری بزرگی یا سخنران بزرگی بپرسید به شما خواهد گفت که حتما در مقابل آینه تمرین کنید من هرگز هنرپیشه بزرگی را ندیده ام که تمرین در مقابل آینه را انجام نداده باشد .

تقریبا توصیه همیشگی جیم کری به بازیگران و هنرپیشه های دیگر تمرین در مقابل آینه بوده است

یک سخنران حتما باید ساعت ها در مقابل آینه تمرین کرده باشد در غیر این صورت هرگز فرصت حرفه ای بودن برای او وجود نخواهد داشت چرا که تمرین در مقابل آینه در عین حال که ایرادات را به شما نشان می دهد به شما این امکان را می دهد که در لحظه خودتان را اصلاح کنید.

و این شانس بسیار بزرگی است که ما بتوانیم در یک لحظه هم ایرادات خود را ببینیم و هم آن ها را برطرف کنیم

در تمرین با دوربین این قابلیت وجود ندارد چون در مقابل دوربین شما ممکن است برای دقایق طولانی اشتباره رفتار کنید و بعد ها ببینید و اصلاح کنید اما در مقابل آینه در همان لحظه اصلاح می کنید.

و این ایرادات نه فقط در نحوه بیان بلکه در حرکات صورت،بدن و لباس های شما نیز می تواند باشد.

اگر حس می کنید از صحبت و سخنرانی در جمع می ترسید همین حالا اقدام کنید و یکی از سه تمرین بالا را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید ، به مدت دوهفته ترس شما به شدت کنترل خواهد شد و کاهش خواهد یافت.

اگر نظری ،پیشنهادی یا سوالی دارید؛ لطفا در بخش نظرات در زیر با ما در میان بگذارید.

امیر میر زاتقی

کنترل استرس در سخنرانی

درمان لرزش صدا هنگام سخنرانی

ترس از سخنرانی در جمع

چگونه بر استرس هنگام سخنرانی غلبه کنیم

تپش قلب در هنگام سخنرانی

درمان ترس از جمع

چگونه در سخنرانی استرس نداشته باشیم

1 نظر

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here

1 × سه =