تپق زدن یا tongue slip

1
94

تپق زدن یا tongue slip

تپق زدن یا tongue slip (لغزش زبانی) مشکلی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند

فرض کنید در یک جمعی میخواهید صحبت کنید یا با یک فردی میخواهید ارتباط بگیرید ، اگر موقع صحبت کردن مدام تپق بزنید

یا این لغزش زبانی tongue slip اتفاق بیوفتد چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ طرف مقابل یا طرف های مقابل ارتباط شما چه فکری راجع به شما و حرف هایتان خواهند کرد؟ آیا حرف های شما را قبول خواهند کرد؟ و شما را به عنوان یک آدم معتبر و مصم خواهند شناخت؟

لغزش زبانی به دو صورت اتفاق می افتد:

۱- شما کلمات و اژه ها را پس و پیش وبا تلفظ اشتباه می گویید.

۲- شما کلمات یا جملاتی را می گویید که اصلا قصد گفتن آن ها را ندالشته اید.

اما چه چیزی باعث می شود تپق زدن یا لغزش زبانی اتفاق بیوفتد؟ چطور میتوانیم مشکل تپق زدن را برطرف کنیم؟ چطور میتوانیم با اعتمادبنفس و بدون لغزش زبانی صحبت محکم و منسجمی ارائه کنیم؟

تا ۵ دقیقه آینده شما دلایل تپق زدن و راه حل های قدرتمند برای برطرف کردن آن را خواهید یافت:

 

اولین دلیل برای تپق زدن می تواند تند تند صحبت کردن باشد زمانی که شما سعی می کنید استرس و هیجان خود را پشت کلام خود بیاورید این اتفاق می افتد تپق می زنید .

دومین دلیل می تواند احاطه نداشتن روی موضوع و مباحثی که میخواهید راجع به آن ها صحبت کنید باشد که باعث می شود به هنگام صحبت کردن کمی گیج و دستپاچه شوید و تپق بزنید.

سومین دلیل به خاطر این است که شما خیلی سریعتر از صحبت کردنتان فکر می کنید یعنی سرعت فکر کردن شما بیشتر از سرعت صحبت کردن شماست بخاطر همین افکار شما جلو جلو در ذهنتان متبلور می شوند ،قبل از اینکه جمله قبلی را کامل کرده باشید . این عمل هم موجب تپق و اگر شدید باشد موجب لکنت نیز می شود.

چهارمین دلیل این است که عضلات فک شما بسیار ضعیف است و موقع صحبت کردن به زحمت می افتید بخاطر همین کمتر برای باز و بسته کردن دهان خود تلاش می کنید که نتیجه آن تپق زدن است.

اما راه حل مشکل تپق زدن چیست؟

۱- کند خوانی و تند خوانی

متنی را در دست بگیرید و مدام آن را با حالت های مختلف بخوانید به عنوان مثال ۵ دقیقه در کند ترین حالت ممکن بخوانید و ۵ دقیقه در تند ترین حالت ممکن بخوانید حواستان باشد باید سعی کنید متن را با صدای بلند بخوانید نه اینکه در دلتان بخوانید

سرعت را مدام تغییر دهید و از کندترین تا کمی کند تا کمتر و بعد شدت را روی متوسط بگذارید و بعد تند تر و بعد تند تر الی آخر….

این تمرین کمک می کند عضلات فک شما ورزیده شود و همچنین ذهن شما را روی یک ریتم متعادل تنظیم می کند و به شما کم می کند از این پس به هنگام صحبت کردن خیلی راحت تر بتوانید افکار خود را بیان نمایید.

۲- استفاده از شمعک،خود کار یا هر وسیله دیگر….

یک شمعک یا در خودکار را بردارید درمیان دندان های خود بگذارید و از روی متن بلند بلند بخوانید زمانی که این تمرین را انجام می دهید باید تا ناتوانی پیش بروید یعنی بگذارید آنقدر عضلات فک شما خسته شود که دیگر نتوانید دهان خود را برای ادای کلمات تکان دهید.

این تمرین علاوه بر اینکه کمک می کند دهان خود را بهتر و بیشتر در هنگام صحبت کردن باز کنید کمک می کند عضلات فک شما به شدت تقویت شوند و بهتر بتوانید هر جمله ای را که میخواهید ادا کنید

۳- راهکار بعدی این است که به مطالبی که می گویید ایمان داشته باشید

تنها افرادی به حرف های خود ایمان دارند که بدانند حرف هایشان کاملا درست است، آن ها را بارها تمرین کرده باشند و بازخورد های خوبی از طرف دیگران نسبت به بیان حرف های خود گرفته باشند.

برای اینکه این ایمان در شما به وجود بیاید باید سعی کنید مدام در در جمع های مختلف به خصوص جمع های غریبه صحبت کنید و کاری کنید که دیگران از نحوه صحبت و بیان شما تعریف کنند.

یک بار که دیگران از بیان خوب شما تعریف کنند یکبار که به خودتان ایمان پیدا کنید ، بیان شما دیگر همان بیان سابق و خود شما نیز دیگر همان انسان سابق نخواهید بود.

 

بداهه گویی در سخنرانی یا improvisation

 

1 نظر

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 × 3 =