فن بیان حرفه ای در سخنرانی

2
432

فن بیان حرفه ای در سخنرانی

قطعا برای شما هم پیش آمده که به هنگام صحبت کردن به نفس نفس زدن بیوفتید، قطعا تا کنون به هنگام صحبت در جمع دچار تنگی نفس شده اید و همین امر باعث شده تا نامفهوم یا به اصطلاح جویده جویده سخن بگویید.

حتما در این چنین مواقعی ممکن است کلام شما نیمه کاره باقی بماند و نتوانید با قاطعیت و محکم حرف بزنید که این نشان دهنده عدم اعتماد به نفس نیز خواهد بود

طبق آمار حداقل نود درصد مردم زمانی که میخواهند در یک جمعی صحبت کنند تنفس صحیح و مهارت های فن بیان را اصلا بلد نیستند.

یکی از دوستان من که در رادیو سال ها است که فعالیت می کند زمانی که با او از طنین ساز ها و نحوه صحیح تنفس و تمرینات فن بیان صحبت می کنم به من می گوید اسم این تمرینات را تا بحال نشنیده و حتی انجام نداده است.

و خیلی برای من عجیب است که چگونه می شود فردی در انجام کاری حرفه ای باشد و تمرینات حیاتی فن بیان را نداشته باشد البته باید بگویم این دوست من اصلا آدم معروفی نیست و اصلا در رادیوی مشهوری کار نمی کند.

به هر ترتیب برای داشتن بیانی خوب و تاثیر گذار نیاز داریم تا مهارت های تمرین روی صدا و بیان خود را بیاموزیم و به آن ها عمل کنیم.

این کار باعث خواهد شد تا عضلات تنفسی، طنین ساز ها و عضلات فک ما که مهم ترین اجزای بیانی ما هستند تقویت شوند.

اما چگونه می توانیم به هنگام صحبت کردن نفس کم نیاریم؟ و چگونه می توانیم محکم و با اعتماد به نفس سخن بگوییم؟

چگونه می توانیم با دانستن و عملی کردن چند تمرین ساده حتی از افراد حرفه ای جلو بزنیم؟

کاملا بخاطر دارم که خود من بخاطر نا مرتب بودن دندان هایم و درونگرا بودن و زندگی آپارتمانی که داشتیم و همچنین عدم برقراری ارتباط با افراد مختلف و حتی با خانواده خود. برایم صحبت کردن با بیانی خوب بسیار سخت بود و همواره دنبال راهی بودم تا بیان خود را بهبود ببخشم بعد از چندین سال سختی فهمیدم که راه هایی وجود دارد که می توان از آن طریق بیان خود را تقویت کرد

کتاب های بسیاری را در این زمینه می خواندم و تمرینات آن را مطالعه می کردم هر بار عزم خود را جزم می کردم تا آن تمرینات را انجام دهم اما بعد از چند بار انجام دادن کلا بیخیال می شدم.

چون فکر می کردم تاثیری ندارد و این تمرینات بسیار ساده پیش و پا افتاده است.

بعد ها که در کلاس های مختلف با هزینه های بسیار بالاتر از هزینه یک کتاب شرکت کردم فهمیدم در آن کلاس ها حتی نصف همین موارد نیز آموزش داده نمی شود.

محمد علیمردانی گوینده و دوبلور که اکثر شخصیت های کارتون دیرین دیرین را صداگذاری کرده است می گوید صدای خود را تنها با چند تمرین بسیار ساده بازیابی کرده است همان تمریناتی که من سهل می پنداشتم.

 

همچنین بسیاری از دوبلور ها،گویندگان،خوانندگان و سخنرانان موفق تنها از همین روش ها بهره می برند.

منظوری که سعی دارم برسانم این است که این تمرینات بسیار ساده هستند اما اصلا به این معنا نیست که تاثیری نمی گذارند بلکه برعکس تاثیر شگفت انگیز آن ها در مداومت روی آن هاست.

یعنی اگر در یک بازه زمانی مشخص این تمرینات را انجام دهید به شما قول خواهم داد که صدا و بیان شما نسبت به روز اول بسیار تغییر خواهد کرد.

نکته : صحبت و سخنوری در میان جمع ، مثل گفت و گوی معمولی نیست.

بیشترین اشتباهی که افراد به هنگام سخنرانی در جمع یا حتی گفت و گوی روزانه خود دارند عبارت هستند از:

اولین اشتباه؛ تپق زدن :

اولین دلیل برای تپق زدن می تواند تند تند صحبت کردن باشد زمانی که شما سعی می کنید استرس و هیجان خود را پشت کلام خود بیاورید این اتفاق می افتد تپق می زنید .

دومین دلیل می تواند احاطه نداشتن روی موضوع و مباحثی که میخواهید راجع به آن ها صحبت کنید باشد که باعث می شود به هنگام صحبت کردن کمی گیج و دستپاچه شوید و تپق بزنید.

سومین دلیل به خاطر این است که شما خیلی سریعتر از صحبت کردنتان فکر می کنید یعنی سرعت فکر کردن شما بیشتر از سرعت صحبت کردن شماست بخاطر همین افکار شما جلو جلو در ذهنتان متبلور می شوند ،قبل از اینکه جمله قبلی را کامل کرده باشید . این عمل هم موجب تپق و اگر شدید باشد موجب لکنت نیز می شود.

چهارمین دلیل این است که عضلات فک شما بسیار ضعیف است و موقع صحبت کردن به زحمت می افتید بخاطر همین کمتر برای باز و بسته کردن دهان خود تلاش می کنید که نتیجه آن تپق زدن است.

اما راه حل درمان تپق زدن چیست؟

۱- کند خوانی و تند خوانی

متنی را در دست بگیرید و مدام آن را با حالت های مختلف بخوانید به عنوان مثال ۵ دقیقه در کند ترین حالت ممکن بخوانید و ۵ دقیقه در تند ترین حالت ممکن بخوانید حواستان باشد باید سعی کنید متن را با صدای بلند بخوانید نه اینکه در دلتان بخوانید

سرعت را مدام تغییر دهید و از کندترین تا کمی کند تا کمتر و بعد شدت را روی متوسط بگذارید و بعد تند تر و بعد تند تر الی آخر….

این تمرین کمک می کند عضلات فک شما ورزیده شود و همچنین ذهن شما را روی یک ریتم متعادل تنظیم می کند و به شما کم می کند از این پس به هنگام صحبت کردن خیلی راحت تر بتوانید افکار خود را بیان نمایید.

۲- استفاده از شمعک،خود کار یا هر وسیله دیگر….

یک شمعک یا در خودکار را بردارید درمیان دندان های خود بگذارید و از روی متن بلند بلند بخوانید زمانی که این تمرین را انجام می دهید باید تا ناتوانی پیش بروید یعنی بگذارید آنقدر عضلات فک شما خسته شود که دیگر نتوانید دهان خود را برای ادای کلمات تکان دهید.

این تمرین علاوه بر اینکه کمک می کند دهان خود را بهتر و بیشتر در هنگام صحبت کردن باز کنید کمک می کند عضلات فک شما به شدت تقویت شوند و بهتر بتوانید هر جمله ای را که میخواهید ادا کنید

۳- راهکار بعدی این است که به مطالبی که می گویید ایمان داشته باشید

تنها افرادی به حرف های خود ایمان دارند که بدانند حرف هایشان کاملا درست است، آن ها را بارها تمرین کرده باشند و بازخورد های خوبی از طرف دیگران نسبت به بیان حرف های خود گرفته باشند.

دومین اشتباه صدای ضعیف است:

فرض کنید شما با یک صدای ضعیف یک پیام ارزشمند را منتقل می کنید اما فردی دیگر با یک صدا و بیان بسیار قویتر همان پیام را حتی بی ارزش تر بیان می کند به نظر شما کدام یک از شما شانس مقبولیت در میان افراد را خواهید داشت؟

به یقین می توانم بگویم فردی که صدا و بیان قوی تری دارد همیشه در بحث های مختلف برنده است

برایان تریسی در کتاب speak to win؛ صدا و بیان قوی را یکی از عوامل اصلی در متقاعد سازی و جلب توجه دیگران می داند

پس بیایید بررسی کنیم ببینیم چرا صدای ضعیفی داریم:

اولین دلیل این است که امروزه اکثر خانه ها آپارتمان نشینی شده است و ما برای این که صدایمان را همسایه نشنود یا موجب آزار همسایه ها نشویم یواشتر صحبت می کنیم. همچنین چون فضای خانه ها کوچکتر شده دیگر نیازی به صحبت کردن با صدای بلند نیست

اگر با روستاییان برخورد داشته باشید می بینید که این گفته چقدر درست است افرادی که در روستا زندگی می کنند چون فضای بیشتری در اختیار دارند و هیچ همسایه ای در کار نیست بلند بلند با هم صحبت می کنند و همین امر باعث می شود که این افراد صدای بسیار پخته تر و طنین دار تری داشته باشند.

دلیل دوم درونگرا و خجالتی بودن است البته اینها دو مقوله کاملا متفاوت هستند درونگرا بودن حتما به معنای خجالتی بودن نیست اما قطعا به این معنا هست که هر دوی این افراد کمتر از صدا و بیان خود بهره می برند و همین امر باعث می شود صدایی ضعیف و عضلات بیانی سستی داشته باشند.

سومین دلیل تنفس غیر اصولی است؛ شاید بپرسید مگر تنفس هم اصول دارد باید بگویم اگر اشتباه تنفس کنیم بله و اگر طبیعی نفس بکشیم خیر مگر اینکه یوگی باشید.

زمانی که از سینه تنفس می کنید مقدار کمتری از شش های خود را پر از اکسیژن و هوا می کنید همین امر باعث می شود تا برای ذخیره هوا صدای خود را در حد ضعیف خودش نگه دارید.

اما راه حل صدای ضعیف و تقویت صدا:

۱- هر روز متنی را بردارید و با حداکثر صدای خود آن را بخوانید بلند ترین صدایی که دارید را به کار بگیرید و با نهایت صدای خود آن را بخوانید حواستان باشد صدای خود را قبلا گرم کنید و به صدای خود آسیب نزنید

۲ – در گفت و گو های روزانه کمی بلند تر از حد معمول و شنوایی افراد صحبت کنیم و سعی کنیم با افراد مختلفی مدام ارتباط بگیریم تا صدای ما از آن حصاری که به دورش کشیده ایم خارج شود.

۳- به جای تنفس سینه ای ، تنفس شکمی را جایگزین کنیم، در تنفس سینه ای موقع دم سینه جلو می آید و موقع بازدم سینه به درون کشیده می شود اما در تنفس دیافراگمی یا شکمی ؛ به هنگام دم شکم بیرون می آید و موقع بازدم شکم به درون کشیده می شود

البته ذکر این نکته می تواند مفید باشد که افراد بسیار حرفه ای تنفس شکمی – سینه ای را توصیه می کنند تا بتوانیم حجم بسیار بیشتری از شش ها را با هوا و اکسیژن اِشغال کنیم و ذخیره هوای بسیار بیشتری داشته باشیم.

برای این نوع تنفس باید در ابتدا با هر دم شکم جلو بیاید و بعد سینه جلو بیاید و در بازدم هوا از سینه خالی شود و بعد از شکم خالی شود

سومین اشتباه وقفه های کلامی مثل اِاِاِاِ یا اوم اوم اوم ….. گفتن

ذهن ما از طریق افکار ما جاری است و هر فکر به دنبال فکر دیگر می آید و ذهنیت را شکل می دهد در میان این افکار پیوسته سکوت ها و فضای خالی وجود دارد که باعث می شود برای یک لحظه موقع صحبت کردن ما هم ایست کنیم تا جمله یا واژه بعدی به ذهنمان برسد و آن را بگوییم

بسیاری از افراد این سکوت ها را با تکیه کلام های ذکر شده پر می کنند مثل اوم اوم گفتن برای اینکه این اتفاق به طور مداوم در صحبت هایمان نیوفتد و شنونده و خودمان را اذیت نکند می توانیم مکث کردن را تمرین کنیم

از این به بعد اگر در جمعی خواستیم صحبت کنیم یا حتی در مکالمه های روزانه؛ به طور عمد یک وقفه ای باسکوت ایجاد می کنیم و بعد از چند ثانیه کوتاه دوباره ادامه حرف خود را میزنیم

آموزش فن بیان ،سخنرانی و سخنوری

به عنوان نکته آخر:

اگر همین حالا برای انجام این تمرینات اقدام نکنید هرگز برای آن تلاش نخواهید کرد و به زودی فراموش خواهید کرد. فراموش نکنید بهای سنگین نداشتن صدا و بیان خوب چیست و آن را همین حالا به کار بگیرید.

همین حالا با فردی ارتباط بگیرید و تن صدای خود را کمی بلند تر از حد معمول کنید از وقفه استفاده کنید و عضلات فک خود را به کار بگیرید. حواستان باشد دیافراگمی یا شکمی تنفس کنید.

امیر میرزاتقی

فن بیان در سخنرانی

صدا در سخنرانی

ترس از سخنرانی

آموزش سخنرانی و فن بیان

 

2 نظرات

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 8 =